મારા સાયબર વિશ્વમાં આપનું હાર્દિક સ્વાગત છે.........

પ્રિય મિત્રો,
આપ સૌ મારા બ્લોગ પર અવારનવાર પધારો છો તે મારા માટે ખૂબ જ આનંદની વાત છે. પણ ઘણા મિત્રો તેમના અભિપ્રાય આપ્યા વગર જ જતા રહે છે, જે મને થોડું અધુરૂં લાગે છે. આપ સૌના અભિપ્રાય મારા માટે ઘણાં જ અગત્યના છે અને તે મને કંઈક વધુ સારું કરવાની પ્રેરણા અને ઉત્સાહ આપતા રહે છે. તો મિત્રો આપ જ્યારે-જ્યારે મારા બ્લોગની મુલાકાત લો ત્યારે આપના અમૂલ્ય અભિપ્રાય આપતા રહો તેવી અપેક્ષા.

સૌ મિત્રોને નમ્ર વિનંતિ કે અહીં મુકેલી રચનાઓ માત્ર સાંભળવા માટે જ છે, આથી મહેરબાની કરી ડાઉનલોડ માટે પૂછવું નહીં. આભાર.
મારા સંગ્રહમાંથી કેટલાંક આલ્બમના મુખપૃષ્ઠો:



રવિવાર, 28 જૂન, 2009

તાપી સ્તોત્ર

આજે તાપીમાતાની સાલગીરી

એવી દંતકથા છે કે તાપીસ્તોત્રના રચયિતા નારદમુનિ છે.
સ્વર: સત્યેન જગીવાલા
સ્વરવૃન્દ: આશિષ શાહ, રૂપાંગ ખાનસાહેબ, નુતન સુરતી, વ્રતિની ઘાડઘે, ધ્વનિ દલાલ, પ્રિયંકા ભટ્ટાચાર્ય
સંગીત: મેહુલ સુરતી
નમો નમસ્તાપિની સૂર્યદેહે…

Tapti is a river of western India and the history of this river starts with its origin in the Betul district. The Tapti River originates in the Betul district from a place called Multai. The sanskrit name of Multai is Multapi, meaning origin of Tāpī Mātā or the Tapti River.
Tāptī is the daughter of Surya, the Sun God.

It rises in Betul district of Madhya Pradesh and flows between two spurs of the Satpura Hills, across the plateau of Khandesh, and thence through the plain of Surat to the sea. It has a total length of around 724 km. and drains an area of 30,000 sq. m. For the last 32 m. of its course, it is a tidal flow, but is only navigable by vessels of small tonnage; and the port of Swally at its mouth. The states through which the
the Tapi river flows include Maharashtra, Gujrat and Madhya Pradesh. Apart from the Narmada river, Tapti is the only river which flows in the westward direction and merges into the Arabian Sea.
The history of this river is closely associated with the Anglo Portuguese history. The upper reaches of the river are now deserted, owing to silting at the outflow of the river.The historical importance of Tapti river dates back to the earlier times when Tapti river at Surat was used as the major ports for the purpose of exports of goods and also as an important halt destination for Muslim pilgrimage called Haj to Mecca. The river is also called by the names of Tapati, Tapee, Tapti and Taapi.

The Tapi River in Thailand, was named after India's Tapti River in August 1915. The city located on its bank is also called Surat Thani.

ટિપ્પણીઓ નથી:

ટિપ્પણી પોસ્ટ કરો